Ghost and Twins - Solo at Brunnen64 Gallery by david antonides


Shönhauser Allee II (detail)    76 by 214 cm  Ink and watercolor on paper                    

DAVID ANTONIDES "ghost and twins“
Opening November 22, 2013
6 pm
brunnen64 gallery

www.brunnen64.com


deutsch unten

David predominantly paints large-scale watercolors on paper. He also experiments with various other materials, engendering these recent multi-colored monotypes.
On plexiglass and created in ink, David Antonides not only transfers a "mono"- type to paper, but from what remains on the plate a second "ghost" image can at times be realized. The color is less intense and often shows details not visible in the first printing.
The second image at times seems to be expressing the "spirit" of the artistic idea more deeply, reduced to the common essentials.
The two works independently migrate from the printing press to the studio, where they are further developed by the artist's pigments and water, so that two works are created. While they portray the same topic, they often express divergent feeling and mood. The result is quite obviously a pair of twins but each is complete on its own and unique in its message.
David Antonides' creative monotype technique evolved a that has matured into its own artistic expression. This aesthetic and technical process offers a unique way of looking at reality. Which one is the more interesting or even better twin is up to the viewer to decide. Perhaps it is only relevant if one of the two views can help us to question our own perception of existing detail.

With the opening of its new exhibition "ghost and twins " on November 22 at 6 pm,  artist-run galerie " Brunnen64 " celebrates David Antonides and its three year anniversary.
The exhibition is on view until the end of the year.

Brunnen64
Brunnenstr.64
13355 Berlin

German text

DAVID ANTONIDES „ghost and twins“
Eröffnung 22.11.2013
18 Uhr
www.brunnen64.com


Der nun seit mehr als drei Jahren in Berlin lebende kanadische Künstler David Antonides malte auf seinen Stationen in New York und Vancouver bisher meist großformatige Aquarelle auf Papier. Seine urbanen Motive hat er beibehalten aber auch Ansichten von Berlin hinzugefügt.
Nun experimentiert er schon seit einiger Zeit mit verschiedenen Materialien und neuerdings druckt er, ihm sehr eigene mehrfarbige Monotypien .
Von der, in Radiertinte geschaffenen Plexiglasvorlage erstellt David Antonides nun nicht nur eine „Mono“typie, sondern aus den Resten, der an der Vorlage hängenden Tinte gewinnt er einen, im englischen als „ghost“ bezeichneten, zweiten Abzug. Dieser ist farblich weniger intensiv, zeigt aber oft Details, die in dem ersten Druck nicht zu sehen waren.
Der zweite Abzug scheint den „Geist“ der künstlerischen Idee tiefer in sich zu tragen, er transportiert das dem Paar gemeinsame Essentielle .
Die beiden eigenständigen Arbeiten wandern von der Druckerpresse ins Atelier und werden dort vom Künstler mit Pigmenten und Wasser unterschiedlich weiterbearbeitet, sodass zwei Werke entstehen, die zwar das selbe Thema zeigen, doch oft völlig unterschiedliche Gefühle und Stimmungen transportieren. Entstanden ist offensichtlich ein Zwillingspaar:Jedes für sich allein ist in der Endversion aber ein Unikat mit einer individuellen Botschaft.
Die Beschäftigung mit dieses Art der Monotypie hat sich für David Antonides vom diesem ästhetischen und technischen Prozess zu einer neuen Anschauungsweise der Realität weiterentwickelt. Gereift ist dieser Schaffensprozess zu einer ihm eigenen künstlerischen Ausdrucksform.
Welches der interessantere oder gar der bessere Zwilling ist, entscheidet der Betrachter.
Vielleicht ist aber nur von Bedeutung, ob eine der beiden Anschauungsweisen, uns dabei helfen kann, die eigene Wahrnehmung von Existierendem genauer zu hinterfragen.
Mit der Eröffnung seiner neuen Ausstellung „ghost and twins“ am 22.11. um 18 Uhr feiert David Antonides auch das dreijährige Bestehen seiner Produzentengalerie „Brunnen64“.
Die Ausstellung ist bis Ende des Jahres zu sehen.

“ghost and twins“
Brunnen64
Brunnenstr.64
13355 Berlin


Oberbaum Bridge (Oberbaumbrücke) by david antonides


The Oberbaum Bridge (Oberbaumbrücke) crosses the River Spree. It links two former boroughs that were divided by the Berlin Wall, and has become an important symbol of Berlin’s unity. This bridge strikes me anew each time I see it. The unusual architecture with its tower design borrowed from a neighbouring city is romantic and talks to me of a layered of history. 

The bridge is built on the former boundary of the city with its rural areas, where an excise wall was built in 1732. A wooden drawbridge was built as part of the wall; it served as a gate to the city. The name Oberbaumbrücke stemmed from the heavy tree trunk, covered in metal spikes, that was used as a boom to block the river at night to prevent smuggling.


In April 1945  the middle section of the bridge was blown up in an attempt to stop the Red Army from crossing it. 


After the war ended, Berlin was divided into four sectors. The Oberbaum Bridge crossed between the American and Soviet sectors and so, when the Berlin Wall was built in 1961, the bridge became part of East Berlin's border with West Berlin. More recently, you may have seen the bridge often in the 1998 film Run Lola Run. 
 
Regularly traversing the Oberbaumbrücke by train and car and bike brings me closer to the history of Berlin. My summer includes showing paintings for day on this bridge when it is briefly closed and then visited by 30,000  people at the open air gallery art show.


I've painted it here, over water in the soft light with the “fernsehturm” in the back as the ubiquitous Berlin navigation marker. 

 


*sources from Wikipedia

 

Berlin Gallery Weekend 2013 by david antonides

Berlin Gallery Weekend 2013

April 26, 27, 28

Starting this Friday Evening

Painting related to Urban Life,

people architecture and life described in Ink, watercolour and glass 

Galerie Brunnen64

 Brunnen Strasse 64, Berlin

 

150 X

 "150 X"

Spree

 "Spree"

This weekend at Brunnen Strasse 64 

 

Solo Show at Granville Fine Art Vancouver by david antonides

 


2447 Granville St. Vancouver BC 604.266.6010
Please join us this Saturday, April 6 for the opening reception of "City, Forest and Boat-Scapes"
by David Antonides.
 
 
David Antonides "Tumbling Flow" watercolour 42" x 26.5"
 David Antonides' work is focused on watercolour - but in an approach that creates a weight and drama not normally associated with this typically transparent and fragile medium.  The course of his painting has led to a focus on large format cityscapes and urban behaviour.  David exhibits in Vancouver, Europe and New York.
David Antonides "Spruce" watercolour 64" x 44" 
Click on the image to see more works by David Antonides.
Granville Fine Art
2447 Granville St.
Vancouver, BC V6H 3G5

604-266-6010
 
 
Mon 10-5
Tues-Fri 10-6
Sat 10 -5

 

The Toronto International Art Fair by david antonides

I am happy to join TIAFair this year with Granville Fine Art Gallery.  Large format watercolours and Urban scenes - http://www.tiafair.com

Art Toronto returns this fall with another stunning exhibition of modern and contemporary art from around the world. From October 26th to 29th collectors, curators and art enthusiasts will converge on Toronto to experience the latest edition of Canada’s premiere art fair. The four-day fair will showcase exhibits by more than a hundred leading and emerging galleries from 23 countries, with over 20,000 collectors, curators, and art enthusiasts expected to attend over the course of the weekend. This year’s special project FOCUS ASIA and its flagship exhibition Beyond Geography expand the scope of the fair’s international programming even further.

Art Toronto formerly the Toronto International Art Fair is the largest art fair in Canada and is known by members of the international arts community as a world class gathering on par with its predecessors in the United States and Europe. 

WEDDING - KUNST PUR! by david antonides

WEDDING - KUNST PUR! | 
Autor Anonimo - David Antonides - Viola Bendzko - Mahir Duman - Michael Goyke - Gabriele D.R. - Guenther - Helmut Gutbrod - Annemarie Jentzsch - Christian Katzur - Marcus Lichtmannegger - Monika Ortmann - Daniel Gerhard Peter - Silke Schilling - Günter Schmid - Gisela Weimann - Ulrich Werner
22.09-23.09.2012
Ausstellungseröffnung: Samstag, den 22. September 2012 um 14.00 Uhr
in der "Galerie Wedding - Kunst & Interkultur", Altes Rathaus Wedding

Sonderausstellung im Rahmen des Kulturfestivals Wedding 2012

Grußwort: Susanne Birk, Festivalleitung und Organisation
                Dr. Katia David, Kuratorin Galerie Wedding

Musik: Amalia González, Chansons und Klavier

In Zusammenarbeit mit dem Kulturfestival Wedding stellt die Galerie Wedding als Sonderausstellung das ganze Wochenende lang erstmalig ausschließlich Weddinger KünstlerInnen vor. Dem Aufruf folgte eine große Einzahl an Einsendungen und daraus eine Auswahl von 16 KünstlerInnen, die an den zwei Tagen des Kulturfestivals Objektkunst, Kollagen, Malerei, Rauminstallation, Fotografie sowie Bildhauerei und Videoperformance vorstellen.

Sonderöffnungszeiten:

Samstag, 22. September von 12.00 - 20.00 Uhr

Sonntag, 23. September von 12.00 - 18.00 Uhr

http://www.galeriewedding.de

Wedding Kulturfestival 2012 by david antonides

Wedding is a district of Berlin where I live and work. I am happy this year to participate in this Art and Culture festival which is supported by the local music and arts scene as well as the Government and district offices.

Paintings of mine depicting areas of the S Bahn train in Wedding are showing at the Galerie Wedding as part of a group show. The opening is this Saturday beginning at 2 pm.

Brunnen64 Galerie on Brunnenstrasse 64 will have work of NY and Berlin as well as some work showing scenes of San Soucie palace in Potsdam. It will be open on Saturday and Sunday afternoon.

http://weddingkulturfestival.com/

 

 

 

 

Sans Souci by david antonides

SANS SOUCI "- is the inspiration of this exhibition and Frederick the Great's summer palace. This is a part of the celebration the 300th birthday of this King who brought the potato to the european masses. (and of course many cultural and intellectual advancements)

30links is presenting our group of artists in the exhibition "sans souci" which opens this Thursday the 28th of August at Friedrich-Ebert-Straße 79/81.
I would like to invite you to come and see the work and enjoy the opening in Potsdam, home of the summer palace.



There is more information at www.30links.de and the invitation below.


german

bald ist es soweit: die Ausstellung "sans souci" zieht weiter. Am Dienstag, dem 28. August, um 18 Uhr wird sie im Rathaus Potsdam durch die Kulturbeigeordnete der Landeshauptstadt Potsdam.

Die international bekannten Musiker Maurice de Martin (Schlagwerk) und Burkhard Schlothauer (Geige) werden den Abend musikalisch umrahmen und mit ihrer speziell für diese Vernissage geschaffenen Komposition "For F. d. G." einen ganz besonderen Akzent setzen.

Bitte beachten Sie, dass es sich um das neue Rathaus in Potsdam handelt (Friedrich-Ebert-Straße 79/81). Die Ausstellung befindet sich auf der Etage des Oberbürgermeisters (2. OG, bitte den Hinweisschildern folgen). 

Weitere Informationen rund um die Ausstellung erhalten Sie auf dem beigefügten Flyer und auf www.30links.de

Mit herzlichen Grüßen,
Christine Knauber
Kai Giese

 

Berlin Gallery Weekend Hours and Article by Johannes Wendland by david antonides

          Berlin Gallery Weekend

          Brunnenstrasse 64                13355 Berlin                Bernauer Strasse U8 M10

 


NY Crossing


Von der Flüchtigkeit urbaner Szenerien

Zu den Arbeiten von David Antonides


Keiner der ikonischen Wolkenkratzer, kein Times Square, kein Central Park – und doch zeigen viele der großformatigen Stadtbilder von David Antonides ganz eindeutig New York. Hohe Straßenschluchten, in die das Licht von oben hereinzubrechen scheint. Ein Bürgersteig mit einer Straßenlaterne und Passanten im Hintergrund, die im Mittagssonnenschein ein flirrendes Spiel aus Licht und Schatten bilden. Eine Kulisse aus Fahrzeugen, die sich höchst komplex in den Hintergrund verschachtelt, darüber dominierend eine Ampel. Eigentlich alles Motive, die in jeder Metropole dieser Erde zu finden sind – und doch ist es unverwechselbar New York.

Es ist die Kunst von David Antonides, seine Motive so weit zu abstrahieren, dass sie – von einigen Ausnahmen abgesehen – weniger auf die Abbildung von konkreten Orten abzielen, als darauf, die Essenz, den Geist und die spezifische Ästhetik einer Stadt abzubilden. So sind auch die Gebäude, die Fahrzeuge und nicht zuletzt die Menschen auf diesen Bildern so stark stilisiert, dass man sie zwar sofort als Gebäude, Fahrzeug oder Mensch erfasst, ohne aber in die Verführung zu geraten, sie eindeutig identifizieren zu wollen.

Eigenartigerweise treten der Geist und die besondere Ästhetik von New York offenbar noch viel klarer in Erscheinung, wenn das Abbild abstrakter wird. Das passiert jedenfalls, wenn David Antonides mit seinem reichhaltigen Repertoire an Maltechniken ans Werk geht. Auch wenn man es oft auf den ersten Blick nicht sieht, so ist doch das Aquarell die bevorzugte Arbeitstechnik des Malers. Untergründe können klassisches Papier oder Acetatplatten sein. Statt der für Aquarelle zumeist verwendeten Klein- und Mittelformate sind es bei Antonides oft größere Tafelbildformate – gern auch mal 1,80 mal 1,10 Zentimeter. Und diese stattlichen Untergründe werden langwierigen Arbeitsprozessen unterzogen, wobei das Wasser und seine beabsichtigten und zufälligen Wirkungen ein wichtiger Faktor sind. Antonides malt, schüttet Wasser, wartet ab, bürstet, übermalt. Das Papier selbst wird zum Objekt, es geht um Reaktionen des Materials, umständige Veränderungen. Um Farbübergänge, um Farbstrukturen, um Oberflächenstrukturen. Bei einigen Arbeiten sind einige Bereiche auch mit bemalten Papierstücken unterlegt, die eine weitere Tiefenschicht bilden. So entstehen mit der Zeit komplexe Bilder, deren Oberflächen mit seinen Augen abzusuchen ein rechtes Abenteuer darstellen.

Diese komplexe Arbeitsweise weitet sich bei jüngeren Arbeiten mit Glas auch ins Dreidimensionale aus. Und hinzu kommt, dass nun auch Berlin in den Arbeiten von David Antonides seine Spuren zu hinterlassen beginnt. Vielleicht ist es kein Zufall, dass sich in dieser über lange Monate hinweg so grauen, fahlen Stadt auch die Palette des Malers weiter reduziert. Blaugrau in allen seinen Facetten, dazu wenige rötliche Töne, die vielleicht von jenen Farbtönen angeregt sind, mit denen die Sonne abends die Berliner Häuserschluchten koloriert; dazu viel Weiß in allen seinen Untertönen – das scheint die Berliner Farbpalette zu sein, mit der Antonides Motive aus dem Hauptbahnhof, dem Flughafen Tempelhof oder aus seinem neuen Weddinger Lebensumfeld darstellt.

Aus allen Bildern spricht eine besondere Fähigkeit, die Essenz eines Motivs, einer Stadt, einer urbanen Situation zu erfassen und darzustellen. Vielleicht ist das eine Fähigkeit, die Antonides auf seinen vielen Reisen erworben hat. Es geht darum, das Spezifische zu erfassen, auch dort, wo Städte, Straßen oder Menschenkonstellation auswechselbar, beliebig zu sein scheinen. Gleichzeitig ist immer eine Flüchtigkeit, eine Momenthaftigkeit in den Bildern von David Antonides, die in einem reizvollen Kontrast zum langwierigen Arbeitsprozess steht, in dem diese Bilder entstanden.

Der Blick, der diese urbanen Motive erfasst, ist zudem kunstgeschichtlich geschult. Ein besonderes Interesse verbindet Antonides etwa mit der Kunst des Kupferstichs, einer Technik, mit der jahrhundertelang auch Städte abgebildet und dadurch „Images“ von Städten in die weite Welt transportiert wurden. Auch der Kupferstich erfordert ein langsames, sorgfältiges Arbeiten.

Die zunehmende Verwendung von Auslassungen und weißen Flächen auf den Bildern verweist zudem auf asiatische Darstellungskonventionen. Die Bildfläche mit großer Bewusstheit nicht bis in alle Winkel zu füllen gibt dem Bild einen freien Atem und schafft weite Bildräume, in denen sich der Betrachter frei ergehen kann.

Auf diesem soliden historischen Fundament errichtet Antonides seine absolut zeitgenössischen und zeitgemäßen Bilder, die einen tiefen, häufig leicht angeschrägten Blick auf eine Gegenwart werfen, deren Sensationen im scheinbar Vertrauten und Alltäglichen liegen.   

Johannes Wendland, Kulturjournalist in Berlin

Saturday Tagesspiegel Newspaper Project "Mehr Berlin" by david antonides

 

The BBI Project

 

The history of Berlin is entwined with air-transport. The history of newspapers is tightly linked with etching. Images were etched in copperplate from the earliest days and finally gave way fully to photography in the late 1920's. There was a lot of license taken in visually describing the news in those days. The engraver attended an event and then etched an image (in reverse) onto a printing plate.

 

My project with Tagesspiegel documents some of the activity surrounding the protests, changes and reunification of Berlin airports. I made 4 impressions after attending these events. Three images are of differing aspects of the recent BBI protest. The fourth is of my earlier experience at Tempelhof. These mono-types were printed on printing presses at the Druckwerkstatt at Kunstquartier Bethanien, digitally photographed and printed with modern newspaper presses.

 

These are in the gallery at Brunnen64. You are also welcome to come and see them by appointment at Brunnenstrasse 64, which is just north of Bernauer Strasse.

 

 

 

Fisherman's Wharf - Watercolour Painting in the Rain by david antonides

Frank Lee photo

After 9 days outside at the Fisherman's Docks in Downtown Vancouver, after many days and nights of rain and strong winds, "Traverse" as a painting found it's final size and form. This project was photo and video-documented by Frank Lee and interviews and support thanks to Berenice Freedome. It was a rewarding artistic and social experience - thanks to all who did interviews and comments, fishermen, the Harbour Authority, community surrounding the docks as well as passers-by and art-lovers. A video will be posted as it is edited and finalized.

Send an email if you would like to be notified when the documentary is released to info@davidantonides.com.